Pozdní sběr / Late Harvest - Milan Svoboda Quartet

Ve víně je podle Svobody hudba

In vino musica, mohl by pianista a skladatel Milan Svoboda parafrázovat známé přísloví. Hudbu na albu Pozdní sběr totiž inspirovalo víno.

Milovník hudby a vína.

Pianistu Milana Svobodu při skládání nového alba inspirovalo víno. FOTO ARCHIV MAFRA

V bookletu lídr Milan Svoboda Quartetu píše: „Inspirace přicházela velmi různorodě. Ať už to bylo při mých zahraničních cestách, výletech, setkáních, večerních rozjímáních nebo při vlastní kompoziční práci u piana u mne ve studiu, kde dobré víno mnohdy pomohlo podpořit invenci,“ píše autor v bookletu.

Nečekejme ovšem prostinké nápěvy vhodné k  podroušenému pobrukování ve sklípku. Přestože přirozená, leč neprvoplánová zpěvnost do Svobodova sofistikovaného rukopisu, propojujícího jazzové prostředky s „klasicizujícím“ cítěním a důrazem na melodickou přehlednost (Přemítání), odjakživa patří. Platí to pro jeho práci s  bigbandy i malými kapelami.

Inspirace vínem působí jako zdánlivě jednoduché pojítko, jako jen velmi lehce nahozená koncepce. Nicméně album při poslechu skutečně funguje jako dramaturgicky promyšlená suita. Ostatně samotný autor dodává: „Říká se, že ve víně je pravda... Já se taky snažím v hudbě vždycky hledat pravdu. Možností napsat hudební téma je nepřeberně. Ale napsat to jedno, které by bylo pravdivé, to bývá vzácností.“

Subjektivně slyšeno, hledání „správného tématu“ navozuje titulní a úvodní živý a jiskřivý Pozdní sběr s až jazzrockově přímočarou rytmikou s elegantním kráčejícím basem, protínanou rychlými, výbušnými běhy v unisonu saxofonu, piana a baskytary.

Následující skladba Večer sklouzne do lenivé funkové uvolněnosti, Letní rozmar do odlehčené hravosti. Hokus pokus zapůsobí změnami tempa a až „zlověstnou“ basovou linkou příjemně zneklidňujícím dojmem (baskytarista Filip Spálený tu má obzvláště vydařené sólo).

Kompozice nazvaná Rozjímání, s  nosným dialogem piana a saxofonu, náladu alba ukonejší. APoslední runda představuje vyloženě jásavé finále opět s  až jazzrockovým rytmickým tahem, které jako by dokončilo téma melodicky i rytmicky příbuzné úvodní skladbě Pozdní sběr. Jinými slovy, kyselinka dobře vyvážená s přirozenými cukry, chuť plná a přitom svěží. Každý posluchač si ovšem může snadno doplnit vlastní příběh, od první „sklenky“ do poslední.

Vychvalovat Svobodovy hráčské schopnosti je už dávno nošením sov do Athén. Jak zlehka vyklene sólo před závěrem Poslední rundy a následně splyne se zvukem kvarteta, vyloženě lahodí uchu. Stejně tak netřeba zdůrazňovat již dlouholetou spoluprací prověřenou souhru čtveřice. Všichni členové, včetně u Svobody služebně nejmladšího baskytaristy Filipa Spáleného, ostatně figurovali už v 90. letech v sestavách Kontrabandu. Také díky průraznosti bicích nástrojů Ivana Auderse zní sestava kvarteta tak kompaktně a silně. A dynamika saxofonu Milana Krajíce se dokáže ideálně vázat se hrou protagonisty. Stejný timing, hodně slyšitelné vzájemné úcty.

Doufejme, že si pan Svoboda nedává novoroční předsevzetí ve stylu „budu příští rok abstinovat“. Pánbůh chraň, nechceme tu propagovat ani žádný alkoholismus. Nicméně od Milana Svobody si lze jenom přát další inspirované nahrávky. A jemu samotnému třeba k půlkulatinám, 65. narozeniny oslavil 10. prosince, hodně dobrého vína. Nápady už pak zjevně přijdou samy.

TOMÁŠ S. POLÍVKA

Autor je hudební publicista

Lidové noviny, 2.1.2017

Milan Svoboda Quartet: Pozdní sběr

Amplion Records / Studio Svengali 2016

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Milan Svoboda Quartet: Pozdní sběr

Klávesista, skladatel, aranžér a dirigent Milan Svoboda je matadorem i hnacím motorem československé i české jazzové scény po více než čtyři desetiletí. Jeho Pražský Big band býval, a do jisté míry stále je, líhní i prověrkou téměř všech českých jazzmanů.

Svobodovo kvarteto je taktéž neodmyslitelnou součástí hudebníkova vyjádření. Navazuje zejména na tradici moderního jazzu 60. a 70. let, v jeho projevu se objevují také prvky rocku a folklóru, nahrálo zhruba deset alb a současné složení je vskutku vybranou společností. Saxofonista Milan Krajíc koncertoval například i s kytaristou Hiramem Bullockem a jeho sopránová melodická linka v duu se Svobodovým pianem na úvod skladby Letní rozmar je skvěle provedená.

Skladba Hokus pokus se rozjíždí v obdobném schématu, tedy duo saxofon a piano v jednohlasé lince, poté saxofonové sólo, piano sólo. Přichází však i baskytarové sólo Filipa Spáleného, který se jistě nechal ovlivnit i basistou Jacem Pastoriem. A také sólo bubeníka Ivana Audese, které atmosféru připomínající proslulé combo Steps Ahead doplňuje o standartový, chvilkami téměř swingující rozměr.

Album Pozdní sběr bylo nahráno v říjnu, zmixováno v listopadu a vydáno a důstojně pokřtěno na koncertě v pražské Redutě v prosinci loňského roku. A je třeba podotknout, že živé vystoupení album přece jen předčí. Dává totiž více vyniknout straight-ahead projevu kvarteta a na pódiu skrze spontánní improvizaci přece jen dochází k hlubšímu prolínání a souznění. Nicméně album je velmi vyvedené. Lehce nostalgická a mazlivá skladba Přemítání je tak trochu netypická, následující Večernaopak šlape jako hodinky, přechody jsou hutné, téma kompaktní, tenorsaxofon zemitě sóluje, rytmus zdánlivě zrychluje. Tenze narůstá a organicky se přelévá mezi nástroji.

Svobodovy kapely, ať již jde o kvarteto, sexteto, big band či jakoukoli jinou sestavu, mají bezesporu mezinárodní rozměr - vždyť ne leckdo si zahraje v londýnském Jazz Café či je recenzován v Jazz Review. Závěrečná skladba z nového alba Pozdní sběr je v rychlejším tempu, hraje se „od podlahy“ a výpověď je dostatečně zřetelná – to vše jde kvartetu velmi k duhu. Kvartetu, které díky svému drivu a náboji sklízí zasloužené ovace na kterémkoli evropském jazzovém podiu. Nemá ambice stát se světově proslulým experimentálním tělesem, nýbrž progresivní formací nabízející moderní přímočarý hardbop, občas okořeněný jazzrockovým odkazem. Vzdálený otisk Pražského Big Bandu dodává skladbě Poslední runda další slibný rozměr – a nezbývá než s radostí podotknout, že autor v žádném případě nezvolil název skladby pro naznačení konce svého stále nesmírně plodného hudebního hledání.

Autor:  Martin Starý - Český rozhlas

(leden 2017)

________________________________________________________________________________________________________________________________________

HARMONIE: Milan Svoboda Quartet - Pozdní sběr

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

CD Milan Svoboda Quartet - Pozdní sběr

skJazz.sk:

(15.04.2018)

Legendárny český jazzový klavirista, skladateľ, dirigent a pedagóg – Milan Svoboda formuje dianie na českej scéne viac ako štyri dekády. Okrem veľkých obsadení ako jeho sexteto a big band, kvarteto bezpochyby patrí k jeho základným formáciám, s ktorým sa prezentuje od začiatku kariéry. Album Pozdní sběr je návrat k legendám jazzového mainstreamu, pričom prináša 6 autorských skladieb z pera Milana Svobodu. Voľnou inšpiráciou pre tvorenie boli zahraničné cesty a popíjanie dobrého vína. Ako hovorí Milan Svoboda vo víne je pravda a on túto pravdu vidí aj v hudbe. Vynikajúco zohraté zoskupenie prináša sviežu rytmiku, melodickosť a mainstreamový improvizačný jazyk Milana Svobodu. V jeho hre je cítiť inšpirácia modálnym jazzom Gil Evansa, Chick Coreu a John Coltranea. V popredí albumu napriek sofistikovanosti skladieb stojí výrazná melodickosť. Každá kompozícia nesie v sebe špecifickú atmosféru, v ktorej si poslucháč nájde vlastný subjektívny obraz. Skladby sú svojim charakterom dobre vyvážené a pekne sa navzájom dopĺňajú do jedného celku. Po štýlovej a hudobnej stránke Svoboda so svojim albumom neprináša nič nové a ostáva verný tradícii, no napriek tomu ide o veľmi vydarený album s nostalgickým charakterom.  Pozdní sběr je vynikajúca, energická dávka straight-ahead jazzu, plná virtuóznych improvizácií s ráznou swingujúcou rytmickou sekciou.

Hrajú:
Milan Krajíc – tenor a soprán saxofón
Milan Svoboda – klavír