15.5.2024 17:30

16.5.2024 19:00

Germany, Aschaffenburg (Prague Big Band)

8.7.1977, Schönbusch open air

Schönbusch koncert: Jazz s Pražským Big Bandem
Aschaffenburg.

Ve čtvrtek 14. ledna ve 20 hodin se uskuteční další venkovní jazzový koncert v Aschaffenbarger Schönbusch - pokud počasí dovolí. Pokud se valí dešťové mraky, najdou hudebníci i publikum v jídelně dostatek místa. Omar Rieth přizval pražský Big Band k živé letní hudbě. Tento orchestr vzbudil před třemi lety v prvním měsíci své existence poprask v pražských jazzových kruzích. Je to elazige v Československu, která se výhradně specializuje na moderní jazz. Pražský big band hraje pravidelně na koncertech a festivalech v Československu, NDR v Polsku a dalších zemích od roku 1975. Zakladatelem a uměleckým vedoucím je Milan Svoboda, který vystudoval Pražskou konzervatoř a nyní na univerzitě studuje hudební vědu. Jádro orchestru tvoří kolem dvaceti hudebníků, kteří spolu hrají v měnící se sestavě. Jiří Stivín je jedním z nich, ale do Aschffenburgu asi nepřijede. Na druhou stranu můžeme očekávat Bohuslava Volfa, který je místním jazzovým fanouškům již dobře známý

Pražský Big Band nabídl solidní orchestrální zvuk

Všestrannost, solidní ovládání nástroje a precizní hra, tyto chvályhodné schopnosti jsou v československých jazzových skupinách zjevně samozřejmé. Přátelé jazzu z AschaGenburgu, dobře informovaní o tamní scéně díky častému hostování hudebníků z Československa, se o tom mohli přesvědčit i ve čtvrtek, kdy pražský big band hostil sérii koncertů „Jazz Im Schönbusch“ pořádanou Otmarem Riethem. otevřeno pro letošní rok. Pražané nastoupili v početném obsazení. V této skupině se čas od času sejde 20 hudebníků, kteří jsou jinak zaměstnáni v různých kapelách nebo na hudebních školách, aby vytvořili silný bigbandový zvuk. A pod angažovaným vedením Milana Svobody to bezesporu dokážou a bez námahy poskládají velmi homogenní a přesně tvarované zvukové těleso. Kapela vychází z hudebně i chronologicky vzdálených modelů: od asymetrických rytmů a excentrických harmonií Dona Ellise, Thada Jonese a Mela Lewise až po dynamický swing Count Basie.

Kromě několika skladeb Thada Jonese (Central Park) byla téměř všechna prezentovaná témata výtvory členů kapely, ale ovlivňující vzorce vždy prosvítaly zcela jasně. V tvorbě kapelníka Milana Svobody byla patrná samostatná tendence, která je často patrná v nejtechničtějších jazzových dovednostech: snaha o smysluplnou náplň a symbolicky strukturovanou strukturu. Styl hry kapely nebyl zcela vyhovující moderním aranžím. Přednáška byla precizní, ale technokraticky precizní. Tuhá. Dobré řemeslo bez inspirace. Mohl za to i bubeník Jaromír Helesie, který hrál svůj rytmus příliš staticky a tepavě.

Tato recenze se nevztahuje na swingová témata. Za bicí usedl druhý bubeník Ladislav Malina a s ním do skupiny vstoupila strhující vitalita. Byly to repliky Counta Basieho v tom nejlepším slova smyslu, houpavé a silné. Oproti ostrým a hranatým návalům zvuků z dechovek v modernějších kouscích si zde saxofony s fluidním frázováním přišly na své. Celkově však nikdo z muzikantů nepřesvědčil, alespoň pokud použijete standardy českých instrumentalistů (Jiří Stivín, Lace Deczi, Miroslav Koželuh).
I přes omezení byl večer pro pořadatele i publikum pravděpodobně uspokojivý, aschaGenburgská jazzová scéna žije a stala se nedílnou součástí kulturního programu. Klaus Wolbert