16.5.2024 19:00

Germany, Iserlohn (Milan Svoboda Quartet)

29.10.2022, Iserlohn, Jazz Club Henkelmann

Kouzelné chvíle s Milanem Svobodou

Plně obsazený Henkelmann pokračuje v předkoronské atmosféře

Hubert Schmalor - Iserlohn.

V profesionálním světě je někdy označován jako kouzelník evropského jazzu. Nyní Milan Svoboda opět zavítal do jazzového klubu Henkelmann v Iserlohnu a okouzlil publikum svým kvartetem rozšířeným o dva sólisty.

Když Milan Svoboda vstoupí na scénu, zvenčí je patrných pár kouzelných momentů - ať už jeho standardní nádobíčko, někdy bílý klobouk a dnes večer černý klobouk, šibalské rysy obličeje nebo vždy vtipné moderování.

Daleko od „reinen Skalengedudel“

Nakonec je to však samozřejmě jeho hudba, jeho aranžmá, kompozice a fascinující hra na klavír, které mu daly tento mýtus o kouzelníkovi na jazzové scéně. A hraje vlastně jazz, který ve své komplexnosti, virtuozitě a všestranosti zaujímá naprosto zvláštní postavení. V souladu se svým různorodým školením na akademiích klasické hudby a ve světoznámých jazzových školicích střediscích, nyní sám profesor a lektor, kombinuje Svoboda vlivy jazzu, vážné hudby, rocku a folklóru. Sekvence, které jsou často složitě vnořené, opepřené krásnými melodiemi a které se rytmicky a harmonicky rozvíjejí velmi překvapivým způsobem, charakterizují jeho skladby a aranže. To daleko přesahuje rituál uvedení tématu na začátku, improvizace uprostřed a opakování tématu na konci, který lze pozorovat na mnoha jazzových koncertech. Jeho improvizace jsou na jednu stranu nekonvenční a nepředvídatelné, na druhou stranu ale dokážou být i emotivní a velmi citlivé – na hony vzdálené čistému šuplíkovému fikaní mnoha jiných interpretů moderního jazzu.

Se svým kvartetem cestuje po světě již desítky let a poskytuje vzrušující kontrapunkt ve své umělecké tvorbě k mnoha interpretačním aktivitám založeným na velkých souborech. A samozřejmě má na palubě i výborné kolegy: Milan Krajíc (tenor a soprán saxofon), Filip Spálený (elektrická basa) a Ivan Audes (bicí) jsou všichni absolutní veteráni, a to jak v profesionálním doprovodu, tak v rámci spousty sólových fází.

Lions Club Iserlohn umožňuje propagaci mladých talentů

Téměř všechny písně v prvním setu napsal Milan Svoboda, převážně ze svého alba "Pozdní sběr", které, jak s mrknutím oka dodává, bylo inspirováno nejen podzimní náladou, ale také láskou kvarteta k dobrému vínu. Občas se jako u "Hokus Pokus" "pošta" rozjede dost prudce, přitom se vám pořádně zaryje pod kůži, když se čtveřice zklidní a struktury pomalých kusů, které jsou v mnoha ohledech okouzlující (např. Deliberation) je odhalen a oslavován.

Po přestávce se pokračovalo trochu tradičněji, původní skladby doprovázely standardy jako „My Funny Valentine“ a „Body and Soul“. Nechyběli ani dva začínající jazzoví hudebníci z NRW jazzové scény, Milan Kühn (alt saxofon) a Felix Riedel (trubka), kteří by podle Uwe Platha jako programového koordinátora měli mít příležitost vystoupit s velkými jmény na jazzové scéně. A protože nejen Uwe Plath, ale i Milan Svoboda mají vždy otevřené srdce pro hudebně vzdělávací aktivity, LionsClub Iserlohn se této spolupráce rád chopil a tento koncept propagace mladých hudebních talentů umožnil. Díky dechové sekci rozšířené o mladé talenty a velmi originálním vícehlasým riffům se tyto aranže dost přiblížily bigbandovému světu Milana Svobody. A to bylo publikem velmi dobře přijato.

Plně obsazený Henkelmann a harmonická atmosféra rozhodně připomínaly staré dobré předkoronské časy – jak to mohlo být se vzhledem takového kouzelníka a jeho kouzelníků a učedníků jinak? Ahoj Milane Svobodo! - Chapeau Iserlohn jazz přátelé!

(foto)

Kouzelník jako skladatel, kapelník i jako pianista: Milan Svoboda opět hostoval u Henkelmanna.

K velmistrovi se připojili Felix Riedel (vlevo) a Milan Kühn, dva začínající hudebníci z NRW jazzové scény.