15.5.2024 17:30

16.5.2024 19:00

Germany, Saarbrücken (Contraband Jazz Orchestra)

25.8.1989, Giesskanne

Jazz jako zábava a radost

Milan Svoboda „Kontraband“ z ČSSR

Vousatý dirigent s gesty a mimikou připomínající Otta Waalkese poskakuje před velkou kapelou v prastarém fraku, který je příliš malý, v kalhotách pod kolena a ve starém slaměném kloboučku. Čtrnáct hudebníků je oblečeno v pyžamech, nočních košilích a chirurgických pláštích, dovádějí při muzicírování, foukají bubliny a tančí před pódiem. Stalo se v pátek večer v Saarbrücken Gießkanne.

Milan Svoboda a jeho „Kontraband“ předvedli, že jazzoví muzikanti nemusí být vždy „extrémně vážní“. Heslem byl big band jazz se zábavou. Kvůli nejistým povětrnostním podmínkám byl jazzový koncert, který byl pro československou skupinu na západě premiérou, přesunut z vnitřního nádvoří městské galerie do jazzového sklepení.
Milan Svoboda, jeden z předních pražských jazzových hudebníků, divadelních a filmových skladatelů, již není německému publiku neznámý. Se svým „Milan-Svoboda Quartet" již stihl odehrát více koncertů ve Spolkové republice než ve své domovině, kde jsou možnosti vystoupení jazzových hudebníků bídné. Ve svém „Kontrabandu", který vznikl před dvěma roky jednoho léta na Jazzovém workshopu, Svoboda integroval řadu svých studentů a některé renomované muzikantské kolegy, jako je baskytarista Alexej Charvát. Dosud zaznamenali úspěch na Mezinárodním jazzovém festivalu v Karlových Varech a na Pražských jazzových dnech a natočili LP.

Program „Kontraband“, který je téměř výhradně složen z vlastních skladeb, zahrnuje kromě aktuálního funku a jazz-rocku i starší styly jazzu. Stejně jako prezentace je i hudba bohatá na humorné prvky. funkové číslo tam bylo žalostné kvílení a skřehotání dechového nástroje v kombinaci s rozhodně pompézní tutti velké kapely. Nebo se číslo prošpikované disonancí rázem změnilo v „krotké" tango. Muzikanti často vyvolávali v publiku smích vtipnými vokálními mezihrami (refrén). „Seriózními" skladbami, jako je pomalá skladba klavíristy Kryštofa Marka s efektní dechovou sekcí, prokázali kvality jako jazzové zvukové těleso.

STEFAN UHRMACHER