15.5.2024 17:30

16.5.2024 19:00

Germany, Saarbrücken (Milan Svoboda Quartet)

30.5.1986, Giesskanne

Kvarteto Milana Svobody v "Giesskanne" Atraktivní symbióza

Asociace na podporu jazzu si vlastně nikdy nevedla špatně. Přínosem se ukázalo i zapojení Kvarteta Milana Svobody z ČSSR. Svoboda, pianista a skladatel z Prahy, je na jazzové scéně své země velmi uznávaný. Již ve svých 34 letech může všestranný hudebník konstatovat nemalé úspěchy: Jako jazzový hráč vede nejen svůj kvartet, ale i pražský Big Band. Na svém kontě má ocenění, festivalová vystoupení doma i v zahraničí, práci pro rozhlas a televizi a četné desky.

Milan Svoboda se navíc energicky prosazuje v československé elektronické hudbě. Důkladně vyškolený ve vážné hudbě působí jako klavírista, varhaník a dirigent s různými orchestry a komponuje také soudobou hudbu pro hry Národního divadla v Praze.
Schlagy, rock a jazz od mainstreamu až po free zóny, to vše si najde cestu do programu, který rozproudil radost v „Giesskanne.“ Žádný titul se témbrem, rytmem a náladou nevyrovná předchozímu. Jen co se formy týče Struktura a aranžmá není tolik různorodé.Téma je často prezentováno v unisonu klavírem,trubkou a basou,pak jsou zde široké sólové rysy.Každý hudebník se v průběhu každého kusu střídá.Vynikající Ať už nechá své tematické úvahy vycházet z křídla, nebo použije zvukově sofistikovaný syntezátor s ústním vějířem k rozšíření témbrového spektra, výsledkem je živá, vzrušující a klavíristicky náročná hudba.

Svobodovi partneři také prozrazují, beat po beatu, mimořádně solidní trénink a hudební šmrnc. Michal Gera je bezesporu vyhraněný trumpetista. který jako mnoho kolegů preferuje křídlovku pro její jemnější a plnější tón. Baskytarista Alexej Charvat zaujme brilantní intonací, která ho nepustí ani v arcových pasážích (kterých se bojí nemálo jazzových basistů). Vzhledem k rytmické složitosti Svobodovy hudby je bubeník obzvláště napadán. Jaromír Helesic zaujme jako bubeník, který je flexibilní.