Jazz Goes To Town, Hradec Králové (Big Band VOŠ KJJ)

16.10.2009, Aldis

Globální vesnice a domácí jubilanti v Hradci.

Igor Wasserberger - časopis HARMONIE (prosinec 2009)

....K vrcholům patřilo vystoupení Prague Conservatory Jazz Orchestra se sólistou Michalem Gerou v projektu Gianluigiho Trovesiho: Dedalo. Trovesiho různé hudební tváře jsme jíž reflektovali při referování o jeho vystoupeních v Hradci v předcházejících dvou letech (duo a oktet) a znovu můžeme ocenit jeho schopnost vytvořit kompaktní dílo z eklektické mozaiky hudebních okruhů od barokní fugy, přes bel canto, lidové písně jeho rodného Bergama. neworleanského Mardi Gras, až po různé novější podoby jazzu. V třetí (zřejmě závěrečné) hradecké sérii zapsal své záměry do big bandové partitury (vytvořil ji spolu s aranžérem Corrado Guarinem) a tuto - což je z domácí perspektivy relevantní - bravurně předvedl orchestr studentů konzervatoře. Leader Milan Svoboda nastudoval skladby na vysoké profesionální úrovni a výsledek je plně kompatibilní s původním provedením. Skladby vznikly pro WDR Big Band, což je jeden z nejdůležitějších evropských big bandů a němečtí kritici označili jeho nahrávku jako nejlepší za rok 2004. To, že Svoboda dovedl orchestr na špičkovou úroveň, je přinejmenším demonstrace dobrých výsledků českého jazzového školství....
Igor Wasserberger

Jazz šel městem již popatnácté.

Jaroslav Čečrdle - Zpravodaj SJD (prosinec 2009)

....Letošní páteční koncert odstartoval nadmíru vydařený projekt Gianluigi Trovesiho s Prague Conservatory Jazz Orchestra pod vedením Milana Svobody se sólistou Michalem Gerou. Namísto kapely, se kterou zde Trovesi vystoupil minulý rok, s sebou tentokrát přivezl jen perkusistu Fulvia Marase a skladby, keré pro velké obsazení zaranžoval Corrado Guarin a které nastudoval Milan Svoboda se svým Conservatory Jazz Orchestra. A výsledek byl vynikající, nápadité ale přece jen komplikované skladby provedl Svobodův mladý orchestr na jedničku. Tyto skladby jsou jako celek vydané na albu Dedalo (Enja), které Trovesi natočil společně s WDR Big Bandem.
Jaroslav Čečrdle

Hvězzdná nebe.

kulturní magazín A2 (listopad 2009)

....Připomenout všechny účinkující jako vždy typově pestrého šestidenního maratonu podle pečlivé dramaturgie hradeckého jazzmana Martina Brunnera je nad rozsah této reportáže, proto načrtnu osobní zážitky. Odhlédnuli od zřejmých hvězd jazzu, u nichž očekávání bývá obvykle – alespoň pro většinu publika – naplněna, byl pro mě podstatný zážitek ze dvou odlišných koncertů orchestru pražské jazzové konzervatoře Jaroslava Ježka. Jsem pamětník všech premiér a kariér big bandů Milana Svobody, takže dobře vnímám, jak s každou další generací vzrůstá kvalita těchto orchestrů. A kvalitu představuje samozřejmá technická úroveň ověřená zkušenostmi mladých muzikantů a nutná živočišnost a energie patřící k podstatě jazzu. Orchestr se představil jednak samostatně, jednak jako interpret orchestrální svity Gianluigiho Trovesiho pro jeho klarinet a trubku Michala Gery. První koncert byl zasvěcen přearanžovaným skladbám Milana Svobody včetně proslulé Pocty Gilu Evansovi a bouřlivý ohlas svědčil o tom, že tyto skladby v podání nejmladší generace znějí opravdu dobře. Ostatně – o úrovni orchestru mluví také to, že několik jeho sólistů muselo být nahrazeno, neboť týž den hráli na koncertu Strun podzimu v projektu varhaníka Ondřeje Pivce. Na provedení Trovesiho díla už byli všichni pohromadě, a autor i publikum byli výsledkem potěšeni. Jde o hudbu prodchnutou vlivy, které formovaly kulturu Středomoří; Trovesi dokáže umně smíchat jazzovou tradici s modernou a ve svých pětašedesáti letech stále patří k nejzajímavějším tvůrcům jazzové Evropy.
Vladimír Kouřil

Chuť jazzu tuzemáku

UNI - kulturní magazín 12/2009

Tentokrát začnu pochvalou kapely, která zatím žádnou nahrávku nemá, ale její členové už figurují na nejzajímavějších albech nové generace. Mluvím o orchestru Vyšší odborné školy Konzervatoře Jaroslava Ježka v Praze, k čemuž mě podnítily dva jeho koncerty v rámci posledního hradeckého festivalu Jazz Goes To Town. Řídí jej Milan Svoboda, pedagog hráčů-žáků této školy, který pro školní orchestr, upravuje vlastní skladby z repertoárů Pražského big bandu a Kontrabandu. Na samostatném koncertu se představili s náhradníky za sólisty, kteří jako členové Bucinatores Orchestra téhož večera doprovázeli Ondřeje Pivce na Strunách podzimu: trumpetisty Miroslava Hloucala a Petra Harmáčka a trombonistu Jana Jiruchu, dnes už v našem jazzu nepostradatelné. Ze skvělých sólistů mě potěšil zvláště altsaxofonista Michal Wroblewski. Svobodovy skladby omládly, orchestr hrál živě a uvolněně. Druhý den si už v plném obsazení zahrál Koncert pro klarinet a trubku italského jazzového veterána Gianluigiho Trovesiho, který byl s Michalem Gerou sólistou a se Svobodou spoludirigentem orchestru: byl viditelně s výkonem orchestru ve svém opusu nadšen
Vladimír Kouřil - UNI

Jazzový festival spojil překvapení s experimentem.

Milan Dus - MF Dnes (říjen 2009)

Oba hlavní festivalové večery 15. ročníku hradeckého festivalu Jazz Goes to Town zahajovaly skvělé big bandy. V pátek Gianluigi Trovesi půjčil své noty big bandu pražské konzervatoře, Michalu Gerovi (trubka) a sám se odsunul do role slavného křoví, z níž s potěšením sledoval, jek s nimi skvělí, řízní a obdivuhodně souznějící konzervatoristé pod taktovkou Milana Svobody naložili. Daleko důležitější party v Trovesiho repertoáru měl nakonec jeho spoluhráč syntetický perkusista Fulvio Maras, který band výborně koloroval barevnými připodotky, aby nikdo nezůstal na pochybách, čí noty se hrají. Spokojený výraz jen občas si fouknoucího Trovesiho dával tušit, že takhle to Mistr chtěl.
Milan Dus