Jazz Goes To Town, Hradec Králové (Solo piano recital)

17.10.2007, sál Filharmonie HK

foto

Téměř démonicky

TÉMĚŘ DÉMONICKY působil ve středu večer v královéhradecké Filharmonii Milan Svoboda. Výjimečná osobnost na české hudební scéně – skvělý jazzový pianista na prvním ze tří hlavních festivalových večerů  Jazz Goes to Town zahrál  svůj ďábelský Solo Piano Recital, s nímž už několik let sklízí úspěchy u publika  v celé Evropě,  Spojených státech a Jižní Americe. Převážně vlastními   kompozicemi a jazzovými improvizacemi  dostal publikum téměř na kolena. „Milan Svoboda je spoustu let můj kamarád, jsem jeho vděčný posluchač – věděl jsem, co od něj můžu čekat,“ řekl po koncertě dramaturg festivalu Martin Brunner. „Kdo ho ovšem slyšel poprvé, musel být po jeho vystoupení úplně mimo.“

Hradecký deník

Jazz goes to town - XIII. ročník

....Nečekaně delší pauza na přestavbu podia donutila moderátora k improvizovanému prodlužování projevu, neboť další vystupující, Milan Svoboda, nebyl prozatím k nalezení. Klavír uprostřed podia, figurka v černém s elegantním kloboukem krčící se u kláves. Milan Svoboda dorazil a spustil svůj sólo recitál. V tu chvíli jsem se ocitl někde mimo, zrakem připoután na střed podia, hypnotizován tóny. Úžasně uhrančivé vystoupení, které mne prodchnulo a naplnilo měrou vrchovatou. Nic jiného nebylo třeba, pouze klavír, ale poslouchat ho bych byl schopen klidně celý večer. Mou meditaci v hudbě počas performance tohoto umělce narušila nějaká technická závada, která způsobovala praskání a šum v reproduktoru. Škoda, jinak by zážitek byl absolutní. Z podia byly cítit emoce, energie, dravost a spontánnost, s kterou se do hry pan Svoboda, laureát Ceny Gustava Broma, pouštěl. Zhruba v půlce vystoupení došlo i na bubnování do klavíru a hraní zevnitř, což publikum s povděkem kvitovalo. Skryt nezůstal ani stepařský talent umělce při několikerém mocném zadupání ve skladbách. Jak jsem již zmínil, úžasné vystoupení, od kterého jsem to vpravdě zas až toliko neočekával.

Michal Kratochvíl
Holické noviny