Live At The Lucerna Hall - Prague Big Band

(CD Lotos 1995 - LT0032-2 331)

Prague Big Band At The Lucerna Hall: 20th anniversary concert

Jazzport.cz

Skladby: 1.Love For Sale (Cole Porter);  2.The Thai (Don Ellis);  3.Thunderhouse (Emil Viklický);  4.Reminiscence na starý chorál (Milan Svoboda);  5.The Meeting (Milan Svoboda);  6. Will She Or Won´t  She;  7. Blues For The  P.B.B. (Milan Svoboda)  8. Keep It Up (Milan Svoboda)

Koncert pod záštitou tehdejšího předsedy vlády Václava Klause nahraný živě v pražské „prádelně“  Lucerně z roku 1995 je poplatný své době. Dnešní nahrávka by asi vypadala jinak. Na CD se podílela celá řada muzikantů. Všechny fáze Svobodovy big bandové améby. Obsazení jednotlivých skladeb se tudíž měnilo. Nahrávala muzikantská esa i jazzmani méně známí a poslední tři skladby vlastně už nenahrál Pražský Big Band, ale Kontraband Milana Svobody. I složení skladeb na CD tomu odpovídá. Od orchestrálek světových autorů, přes skladby kapelníka Milana Svobody a pianisty Emila Viklického.

Úvodní světoznámá odpichovka, obehrávávaná všemi světovými profesionálními i amatérskými bigbandy uvedle tu patřičnou náladu, kterou navodili i jednotliví sólisté. V tomto případě to byl Jiří Niederle na tenora, Michal Gera na trumpetu a Bohuslav Volf na pístový trombon.
Ellisova The Thai už zdaleka nepatří mezi hitovky, ale přesto si nelze nevšimnout trumpety Zdeňka Šedivého a bicích Ladislava Maliny. Hromovka Emila Viklického je postavená na tenorsaxofonovém sóle Svatopluka Čecha, který se v ní vyřádil. Čech je dneska Rakouským občanem, který je ale ve své bývalé vlasti stále aktivní, do roku 1983 hrál v Pražském Big Bandu. V roce 1999 založil v Klatovech dokonce Západo Čechův Big Band. Autor Emil Viklický si zahrál i sólo na klavír. Pak následují skladby Milana Svobody, které už patří spíše pod pojem Kontraband, protože jsou to skladby tíhnoucí k jazzrocku a hudební recesi. Z této škatulky vyčuhuje Reminiscence na starý chorál, skladba rozsáhlejší, nadčasová, opět s řadou napadnutých sól, např. Jaroslava Šolce na flétnu , nebo Luboše Andršta na kytaru a objevuje se zde také sólový vokál Mirky Křivánkové.
Recesistická Will She Or Won´t  She dává příležitost tentokrát Petru Zemanovi na kytaru, Martinu Brunnerovi na flétnu, Františku Kučerovi na trumpetu a na tenora Milanu Krajícovi. Předposlední „dvanáctka“ dala příležitost  dalším muzikantům a tak, kromě Viklického piána, lze poslouchat Zdeňka Fišera na kytaru, vibrafonistu Radka Krampla, opět Luboše Andršta, ale i vynikajícího tenoráka Františka Kopa, světového Svatopluka Košvance na trombon, ale i Aleše Charváta na baskytaru. V poslední skladbě si zahrál i pianista Kryštof Marek a Jiří Stivín na altku. Trombonista Lubomír Holzer tentokrát v úloze narratora celé CD uzavírá.
CD věrně zachytilo tehdejší atmosféru v Lucerně a že se koncert přítomným diváků líbil, potvrzují jejich ovace po jednotlivých skladbách. A tak pro ty, kteří mají rádi bigbandové hraní tehdejší atmosféra dýchne i na ně.

Stanislav Novotný, Jazzport