Germany, Leverkusen (Milan svoboda Trio)

21.4.1982, Topos Jazz Club

Pražské kvarteto jako trio je také událost.

V „toposu“ bylo jen pár posluchačů

Doposud jazzoví hudebníci, kteří se ve čtvrtek objevovali v „toposu“, pravidelném baru Jazz Lev's, pocházeli z Anglie nebo USA, ne-li přímo z okolí. Ve čtvrtek tomu bylo jinak: „Kvarteto Milana Svobody" přijelo přímo z Prahy. Kvarteto se však smrsklo na trio - trumpetista Michael Gera si zlomil ruku a nemohl se zúčastnit. Kdo to neznal, toho si ale všiml nebyla: profesionalita Pražanů ze sebe také udělala událost jako trio.

Šéfem skupiny je 31letý Milan Svoboda na klavír, festivalový, televizní, rozhlasový a nahrávací profesionál. Svoboda skládá a diriguje vlastní jazzový big band. Bubeník Jaromír Helesic (35) působí v kvartetu od jeho založení v roce 1979 a je jedním z předních moderních jazzových hudebníků v ČSSR. Baskytarista Alexej Charvat, 30 let a v kapele působí od roku 1980, je také vystudovaný hudebník. Kdo předpokládá, že tato koncentrovaná kombinace absolventů akademie tvoří i odpovídajícím způsobem „akademickou“ jazzovou hudbu, byl na koncertě v „toposu“ příjemně zklamán. Tři Pražané suverénně využívali svých technických dovedností a jazzový expert se mohl snadno kochat jejich mistrovským ovládáním na nástroje.
Ale přes veškerou dokonalost Pražané ve své hudbě nezanedbali ani hravý, improvizační prvek: akademicky cool moderní jazz jim nešel. Tento styl byl skutečně jejich nesporným základem; Používali je však k překvapivým a často vtipným improvizacím.
Pak kapelník Svoboda znenadání zahrál na romantické měsíční piano, jako by chtěl konkurovat Richardu Claydermannovi – samozřejmě jen do té doby, než dorazil roubík a on zase neupadl do dechberoucí rychlosti. Bubeník Helesic dokázal využít své možnosti v několika sólech.

XXX

Jazz trumfuje ke snění.

Milan Svoboda Trio hrálo v toposu Autor: Bert-Christoph Gerhards

Nejprve se dlouho vyjednávalo o výjezdních vízech pro české muzikanty, pak si trumpetista dva dny před plánovaným hostováním zlomil ruku. „Milan Svoboda Quartet“ však do Leverkusenu přijelo jen jako trio, sotva více než 50 posluchačů v jazz baru „topos“ na hlavní třídě zjistilo, že výlet stál za to; Byla jim však nabídnuta hudební lahůdka: jazz absolutně nejvyšší třídy.

To, co hráli tři čeští muzikanti ve čtvrtek večer v „toposu“, by se hodilo i do koncertního sálu. Pod otevřenou střechou jazzu se snoubily hudební stylové prvky moderního popu, tradičního swingu a evropské vážné hudby. pomáhalo Jejich fantastické zvládnutí nástroje je hudebně riskantní počin, na který si může troufnout jen málo odborníků - takové spojení zásadně odlišných stylů se málokdy podaří tak přesvědčivě.

Milan Svoboda, klavír, hrál spolu s Alexejem Charvátem, kontrabas, a Jaromírem Helešicem, bicí a perkuse. Důraz je kladen na „spolu“. Žádné vzájemné boje virtuosů, kteří se chtějí předčit, ale sehraná týmová práce, harmonické myšlení při improvizacích i při změně témat. Muzikers ukázali, že jsou schopni nabídnout více než „jen“ čisté mistrovství jejich nástrojů.
Hra na klavír vedoucího skupiny je atmosférická. Milan Svoboda nechává na klavíru jemně vlnit se Smetanovou Vltavou kolem melancholických mollových sekvencí, přidává veselé prvky lidové hudby nebo podivné freejazzové akordy, vytváří malebnou hudbu, která sní, velmi živou hudbu. K tomu pestrý, vypointovaný rytmus jeho dvou doprovodů, který jednoduchá základní schémata proměňuje v hravě komplikovaná a přitom s velkou přesností v hnací impulsy.
Nuda tedy nebyla ani u převážně delších kousků skupiny. Od tiché barové klavírní hudby a rozmáchlých basových sól až po zdánlivou hlasitost zvuku velké kapely, zvuk byl správný a ten večer mu stačilo jen minimální zesílení.
Je škoda, že toto hodnotné hostování vidělo tak málo zájemců o jazz.

Na koncert v "Topos" Milan Svoboda z Prahy

V „toposu“ se všem milovníkům jazzu naskytla jedinečná lahůdka – z Československa na koncert přicestovalo „Kvarteto Milana Svobody“. Byly nutné dlouhé přípravy, mnoho telefonátů, aby zde tato výborná parta - bohužel byli jen tři, křídlovník Michal Gera si krátce před odjezdem zlomil ruku - mohla vystoupit. Opět zklamal „dav návštěvníků“ necelých 50 lidí. Magická inhibiční hranice startovného, i když to bylo pouhých šest marek, jako by vždy znemožnila mnoha lidem zažít živý jazz na „toposu“ na čtvrtky. Dobrý moderní jazz 60. a 70. let v kombinaci se dvěma třetinami improvizačních prvků předvedli Milan Svoboda, Alexej Charvát a Jaromír Helešic. Kvartet je ve své zemi velmi známý a mnohokrát tam vystupoval. Bylo to poprvé v Německu. Pokud vše půjde dobře, chtějí zůstat ještě pár dní a koncertovat v Kostnici. Nosným článkem je Milan Svoboda, který má vedoucí ruku na klavír.

Freejazzové doteky spolu s improvizovanými party tvoří základ jeho strhující hudby. Většinu písní složil sám. (viz také rozhovor výše)

HERBERT SCHWITTAY

XXX

Rozhovor s Milanem Svobodou: Všeuměl, pokud jde o jazz.

Známý československý kapelník a dirigent Milan Svoboda v rozhovoru pro Rheinische Post hovořil o své hudbě a povídal si o stejnojmenném kvartetu.
RP: Jakou hudbou inspirujete publikum ve své domovské zemi a z jakých stylů se skládá?

Svoboda: V 99 procentech hrajeme jen vlastní, vlastnoručně složené kousky. Některé z nich jsou inspirace, jejichž původ lze hledat v českém a slovanském folklóru. Naše „Kvarteto Milana Svobody“ se skládá výhradně z profesionálních hudebníků, z nichž všichni mohou prokázat solidní základní znalosti, mnohaletou praxi a hudební studia.

RP: Vaše čtveřice spolu v této formaci není moc dlouho. Co ještě dělají oni a jejich členové v Československu? Jazz?
Svoboda: Kvarteto existuje v současném složení téměř dva roky. Samozřejmě to není náš jediný "výdělek". Každý hudebník hraje v dalších četných kapelách naší vlasti. Alexej Charvát, Jaromír Helesic a Michal Gera hrají v tak známých kapelách jako "Imago", "Gabriel Jonas Group" a " Gera Band Quartett" s Also in Jsme velmi známí lidé v pražském Big Bandu. Skladbu pro "Fausta" pro Národní divadlo v Praze jsem dokončil teprve v posledních měsících. a psát hodně divadelní hudby.

RP: Chtěl byste hrát v Německu častěji a jak velký je váš rádius v poměru k vašim výkonům ve vaší domovské zemi?
Svoboda: Hrajeme velkou část v jazzových sklepích v Praze, kde všichni bydlíme. Jsou zde známé restaurace jako Reduta, Parnas a Besedas. Ať už s hosty nebo sami, vystupujeme dvakrát týdně. Vystupujeme i v televizi, hrajeme v rádiu a najdeme nás na jazzových festivalech v Maďarsku, Polsku a NDR.

RP: Proč ještě nejsou žádné desky z vašeho kvarteta?
Svoboda: To je malý problém. Výroba plechů je zde poněkud regulována. Jsme takříkajíc na čekací listině a opravdu doufáme, že tam v dohledné době budeme. Je příliš mnoho „profesionálních nahrávek". Bohužel se jazz trochu zkracuje. Doufáme, že se staneme známějšími v Německu. Zatím se téměř nic nestalo.

HERBERT SCHWITTAY