Praha, Městská knihovna

Germany, Big Band Workshop (MS & Jugend Jazz Orchestra Sachsen)

9.-14.8.2004, Kohren-Sahlis, 19.9.2004, Gewandhaus Leipzig

180 minut nonstop jazzu

Saský mládežnický orchestr přesvědčil

Kohren-Sahlis (tl).

Zdá se, že bohové počasí nemají jazzovou hudbu v oblibě. Jinak by v pátek večer do foyer centra vzdělávání dospělých nenahnal členy Saského mládežnického jazzového orchestru, i když fara jako místo by byla vzhledem k oblibě návštěvníků jistě prostorově lepší variantou.

Na své si však jistě přišlo více než 60 hostů, kteří si vyzkoušeli, jak dovedně 18 mladých hudebníků po tři hodiny hudebně předvedlo 15 titulů svého vedoucího dílny Milana Svobody. Český starý mistr – vždyť před 30 lety založil svůj první jazzový orchestr a nyní je dirigentem a režisérem muzikálu „Les Miserable“ v Praze – byl také ve špičkové formě a byl jsem z té vysoké úrovně spokojen tito mladí lidé už mají „Pracovali jsme velmi disciplinovaně, abychom v této dílně získali všechny tituly, na kterých jsme chtěli pracovat,“ byl to pro něj také dobrý týden v Kohrenu.

Velká kapela na velkém pódiu

Youth Jazz Orchestra. Hudebníci, kteří dnes vystupují v lipském Gewandhausu, pocházejí z celého Saska a chtějí prokázat své dovednosti.

Na takovou vesnici je sedmdesát návštěvníků Kohren-Sahlis hodně. Navíc to číslo moc nevypovídá o tamní náladě. Když v srpnu vystoupila velká kapela, bylo to skvělé. Ne proto, že by se velké kapely téměř neobjevily na půli cesty mezi Chemnitzem a Lipskem. Ale kvůli herní náladě, muzikálnosti a nádechu humoru, kterými dokázali mladé jazzové muzikanty nadchnout. Řeč je o "JJO", Sachsen Youth Jazz Orchestra Týden zkoušelo pod vedením Milana Svobody a rozloučilo se koncertem.

Ale bylo to jen rozloučení od Kohren-Sahlis, ne z programu. To se bude hrát znovu dnes večer, ve zvučném domě a před velkým publikem. Sachsen Youth Jazz Orchestra debutuje pod vedením Milana Svobody ve Velkém sále lipského Gewandhausu. Vrchol v jedenáctileté historii big bandu, který sdružuje nejtalentovanější jazzové studenty. Někteří dokonce hrají ve Federal Youth Jazz Orchestra, Bundeslize. Tomuto čestnému úkolu se každoročně rádi věnují dva rozsáhlé projekty;

"Velká kapela je pro jazzového hráče to nejlepší." Michael Winkler, trombonista, to může říct, protože se podílel na tomto mladém orchestru a dnes vede big band na konzervatoři Heinricha Schütze v Drážďanech. Kdo tuší strnulou strukturu za klasickou sestavou čtyř trubek, čtyř trombonů, pěti saxofonů a čtyřčlenné rytmické sekce, mýlí se. „Škála stylů se neomezuje na swing 30. a 40. let a je širší než u dechových orchestrů,“ říká Winkler. na druhou stranu se vždy musíte umět podřídit celkovému zvuku.“ Přes veškerou touhu muzicírovat, udržovat disciplínu, naslouchat druhým a přitom se neschovávat, hrát rytmicky precizně a stále swingovat

– to je vysoké umění.

Mládežnické jazzové orchestry jsou ovlivněny odlišným původem a preferencemi svých členů. Trombonista Glen Guhr z Pulsnitzu, nejstaršímu 25 let, právě píše diplomovou práci ze strojírenství. Čech Jakub Vidner chce pracovat i s jinými zvuky, než je jeho tenorsaxofon. Student Chemnitz brzy nastoupí na stáž do Ferrari. Nechybí samozřejmě budoucí jazzoví odborníci, jako je Samuel Bobernecker (na fotografii vlevo) z Musikwinkel Markneukirchen, již multiinstrumentalista a student saxofonu u Torstena Hellmicha na Konzervatoři Heinricha Schütze.

Když se orchestr v roce 1993 zrodil, zlatý věk velkých kapel s legendami jako Benny Goodman, Duke Ellington a Count Basie byl před půl stoletím. Zatímco v poválečném Německu, zejména ve Spolkové republice, vznikaly četné rozhlasové bigbandy podle amerického vzoru, dnes si orchestry tohoto typu chce dovolit jen hrstka stanic. Byly založeny mládežnické jazzové orchestry, aby čelily úpadku? Nebo dokonce přivodit renesanci velkých kapel?

O tom to není. Jazz by se bez éry velkých kapel vydal jinými cestami. Podobně, big bandové hraní poskytuje základ pro každého mladého hráče na dechové nástroje, ať už se později rozhodne vydat jakýmkoli směrem. Saský mládežnický jazzový orchestr již vytvořil přes 200 talentů a nechal je vystupovat s hvězdami jako Carla Bley a Steve Swallow, Ernst-Ludwig Petrowsky, Uschi Brüning a Al Porcino. Mnoho absolventů je dobrých v podnikání. Martin Roth, například bubeník z Lipska. V roce 2003 obdržel cenu svého města Jazz Promotion Prize a odjel do New Yorku.

Nejnovější hvězdnou zkušenost má Čech Milan Svoboda. Klavírista, skladatel a aranžér, který nebyl nezkušený v práci se studenty a zvyklý na tu nejlepší kvalitu prostřednictvím vlastního orchestru Kontraband, byl ohromen vysokou úrovní, kterou v Kohren-Sahlis při zkoušení svých děl zažil, takže se návštěvníci Gewandhausu mohou na co těšit.

KARSTEN BLÜTHGEN