Praha, Městská knihovna

Germany, Dresden (Milan Svoboda Quartet)

13.2.2003, jazzclub Tonne

Překlad review:

Pražský jazz jde do EU

Milan Svoboda a Tellemarkk v Tonne - Další Češi budou následovat

„Jazz z České republiky - evropský jazz“ je motto, kterým se jazzový klub Neue Tonne hudebně připravuje na vstup našeho východního souseda do Evropské unie. Hudební tradice České republiky znamená od pádu železné opony velkou otevřenost - i vůči Západu. A Praha je velkým lákadlem pro známé hudebníky z celého světa již od dob, kdy se jazz stal mezinárodním. Je téměř nezbytně nutné otevřít uši příhraničnímu regionu a přivítat tak vývoj, který by mohl přiblížit jazz v Drážďanech ke středu Evropy. Hudebně je to příležitost využít prostorovou blízkost k výnosnému spojení velmi odlišného chápání hudby v regionech.

Do sklepa na Königstrasse přišel v pátek večer zkušený ambasador českého jazzu Milan Svoboda. Zná pódia a kluby téměř celé Evropy a lze ho slyšet v nejrůznějších konstelacích na východě i na západě. Tentokrát se ujal klávesy sám, zatímco loni se často objevuje jen jako kapelník se zběsilým vystoupením patnáctičlenné kapely na Unkersdorf Jazz Days Jeho kvarteto přišlo v trochu jiné sestavě, než bylo původně plánováno instrumentace zůstala stejná V podstatě stejná: kromě klavíru se saxofonem, elektrickou basou a bicími nastoupil Milan Krajic s tenorem a soprán saxofonem místo Michala Gery s trumpetou a na bicí v Drážďanech hrál Ivan Audes,

rovněž známá tvář. .

Program tvořily z velké části Svobodovy vlastní kousky, kteří představili starší i některá nová čísla. Některé z nich byly rozsáhlé skladby, které čerpaly z bohatství západní hudební tradice, zejména v klavírních a basových partech. Aranžmá nejsou okázalá a nekladou si za cíl povrchní efekt. Čtyři se více zabývali vnitřním propojením a vnesením vhodné výzdoby pro celkovou stavbu. V sólových partech jde o to příliš neodbočovat a neztratit úzké spojení s konceptem. Šíří přátelskou, vřelou atmosféru, ideální pro snění a bloudění. Odpočinek byl na denním pořádku, zdůraznil šéf, který si o přestávce udělal pohodu s doutníkem.

Četné koncerty v této sérii se budou konat až do připojení nových zemí v květnu 2004, což odráží rozmanitost hudby našeho souseda. S Kvartetem Milana Svobody byl položen pevný základ, který může podpořit i experimentálnější skupiny. Krásný jazz z Prahy se vším, co potřebujete pro všestranný zážitek z hudebního večera.